Mosty nad Wełtawą na stałe wrosły w krajobraz Pragi. Jest ich osiemnaście, zbudowanych w różnych epokach i stylach. Niektóre z nich to zwykłe trakty komunikacyjne, wzniesione dla łatwiejszego przemieszczania się z jednej strony miasta na drugą, inne to architektoniczne dzieła sztuki, które z pewnością warto zobaczyć!
Chcemy przemierzyć mosty Pragi. Wybraliśmy cztery, naszym zdaniem najciekawsze, bo przyciągające swoją konstrukcją lub historią, która się za nimi kryje.
Sprawdź także: 7 miejsc, które trzeba zobaczyć w Pradze
Most Karola
Nie byłoby Pragi bez Mostu Karola – to być może zbyt ryzykowane stwierdzenie, ale pewne jest, że bez zobaczenia tego obiektu nie może się obyć pobyt w stolicy Czech. To bowiem jeden z najpiękniejszych średniowiecznych mostów w Europie. Liczy 500 m długości, 10 m szerokości i wspiera się na 16 filarach. Budowa obiektu rozpoczęła się 9 lipca 1357 r. o 5:31. Skąd tak precyzyjna data? Stoi za nią wiara w magię liczb, mającą uczynić most niezniszczalnym. Ta prognoza chyba się sprawdza, bo mimo licznych powodzi, most stoi nieprzerwanie od ponad pięciu wieków i nieustannie zachwyca swoją budową. Uwagę przyciągają szczególnie barokowe rzeźby świętych. Jest ich aż 30, a pierwszą z nich była figura św. Nepomucena. Według legendy to właśnie na Moście Karola praski duchowny miał zostać stracony. Turyści chętnie chwytają za posąg świętego, z wiarą, że ten gest zagwarantuje im szybki powrót do Pragi.
Na most prowadzą ozdobne bramy: Staromiejska i Malostrańska. Ich nazwy pochodzą od miejsc, które łączy ze sobą kamienna konstrukcja: Starego Miasta i Malej Strany. Pierwsza z nich jest podobno najpiękniejszą tego typu budowlą w Europie. Końce mostu zwieńczają wieże o tych samych nazwach, co bramy. Są dostępne dla zwiedzających. Warto pokusić się o wejście na szczyt, ponieważ rozciąga się z niego niesamowita panorama stolicy Czech.
Sprawdź także: Nie tylko Praga. Co warto zobaczyć w Czechach?
Most Svatopluka Čecha
Obiekt poświęcony czeskiemu pisarzowi, w czasie okupacji hitlerowskiej przemianowany został na Most Gregora Mendla, ale po 1945r. wrócił do swojej pierwotnej nazwy. Jest jednym z najpiękniejszych i najkrótszych mostów Pragi- jego długość wynosi zaledwie 169 m. Powstał w 1908r., w wyniku przebudowy żydowskiej dzielnicy. W zamierzeniu miał się stać częścią bogatych szlaków komunikacyjnych. Łączy Holešovice ze Starym Miastem.
Ten kamienno-żelazny most zachwyca niezwykle dekoracyjnym stylem. Jest jedyną tego typu konstrukcją w Pradze, wybudowaną w stylu secesyjnym. Zdobią ją, wykonane z brązu, rzeźby czterech Wiktorii, bogiń zwycięstwa. Ich autorami są znani rzeźbiarze: Klusáček, Wurzel, Popp i Amor. Most na całej jego długości oświetlają ozdobne, brązowe latarnie zakończone złotymi lampami. Można go pokonać samochodem lub tramwajem, ale najlepiej zrobić to pieszo, aby przyjrzeć się elementom budowli oraz zachwycić się rozciągającym się z stamtąd widokiem na miasto.
Most Nuselski
W 2000 r. Most Nuselski uznano za najważniejszą, komunikacyjną konstrukcję XX stulecia w Czechach. Pomysł jego budowy pojawił się już na początku stulecia, ale postanowiono go wcielić w życie dopiero w latach 60, aby ostatecznie go zrealizować w 1973 r. To wtedy nastąpiło uroczyste otwarcie budowli powstałej na cześć Klementa Gottwalda, prezydenta Czechosłowacji . Po upadku władzy komunistycznej konstrukcję przemianowano na Most Nuselski, bo rozciąga się nad doliną o tej samej nazwie. Potocznie funkcjonuje jednak jako “most samobójców”, gdyż od czasu jego powstania do 2008 r. rzuciło się z niego niemal 300 osób. Tym, którzy postanowili tam sobie odebrać życie został poświęcony pomnik “Z własnej woli” projektu czeskiego rzeźbiarza Krištofa Kintery.
Imponująca konstrukcja ma pół kilometra długości i 30 m szerokości. Jest popularnym traktem komunikacyjnym – szacuje się, że każdego dnia pokonuje go 160 tys. samochodów. Do tej liczby należy jeszcze dodać kursy linii metra, znajdującego się pod jezdnią. Most można też przemierzyć na własnych nogach. Wznoszący się na wysokości 40 m nad dzielnicą Nusle gwarantuje wspaniałe widoki na okolicę.
Wyszehradzki most kolejowy
To w zasadzie potoczne określenie, bo most od 1901 r., czyli roku swojego powstania nie doczekał się oficjalnej nazwy. Stary, zniszczony, zardzewiały, stojący nieco na uboczu nie cieszy się dużą popularnością. Nie ma na nim tłumów zwiedzających, bo nie urzeka nowoczesną czy szczególnie zabytkową konstrukcją. A jednak jest w tej niespełna dwustumetrowej budowli coś, co przyciąga i dodaje uroku. Czy to drżenie pod stopami wywołane sunącą po torach koleją, czy też niezwykła panorama Pragi rozciągająca się z tego miejsca? A może niecodzienna atmosfera? Wszak nie bez powodu od czasu do czasu można tam minąć pary zakochanych, przytwierdzających kłódki do mostu albo siedzących na pomarańczowej ławeczce miłości. Spotyka się też rowerzystów i fotografów, starających się uchwycić widok na Wyszehrad i okolicę albo złapać w obiektywie przejeżdżające pociągi. Na pewno spodoba się tu tym, którzy chcą się nasycić krajobrazem stolicy Czech, niepotrącani przez turystów z aparatami w dłoniach.
Każdy z opisanych tu mostów Pragi jest inny i na swój sposób wyjątkowy, bo prezentujący ciekawe style architektoniczne, przepełniony niezwykłą atmosferą, czy skrywający w sobie niesamowite historie. Dlatego podczas pobytu w Pradze warto skusić się na spacer choćby jednym z nich. Niezapomniane wrażenia gwarantowane!