NTT2016

Konferencja Nowe Trendy w Turystyce. Co czeka branżę turystyczną?

Jak wykorzystać aplikacje mobilne w turystyce? Dlaczego warto prowadzić działalność społecznie odpowiedzialną? W jaki sposób zadbać o wizerunek firmy w sieci? Między innymi na te pytania starali się odpowiedzieć uczestnicy konferencji Nowe Trendy w Turystyce, która odbyła się 31 marca w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku.

Prelekcje, warsztaty i prezentacje konkursowe wypełniły program spotkania zorganizowanego przez Gdańską Organizację Turystyczną. Impreza przyciągnęła kilkudziesięciu przedstawicieli branży związanej z turystyką. Nad porządkiem wystąpień czuwał Piotr Bucki, strateg, researcher i badacz trendów.

Korzystaj z aplikacji mobilnych!

Konferencja rozpoczęła się od dyskusji nad użytecznością aplikacji mobilnych w przygotowywaniu wyjazdów i eventów. Justyna Grygo, podróżniczka, marketingowiec, przedstawicielka Syrius Group opowiedziała, dlaczego coraz częściej zamienia papierowe przewodniki i mapy na aplikacje mobilne. Z kolei Damian Winkowski, współtwórca aplikacji eventowej Conventica doradzał, jakich aplikacji używać przy organizacji wydarzeń, aby skuteczniej zaangażować ich uczestników.

Aplikacje mobilne
Aplikacje mobilne w turystyce. Pomoc czy zagrożenie?

Wspólnie z pozostałymi prelegentami Andrzejem Rostkowskim współwłaścicielem qb-mobile s.c., Michałem Pawelcem, przedstawicielem BlaBlaCar i Kamilem Łukasiewiczem z Everytap zastanawiali się oni nad pozytywnymi i negatywnymi stronami stosowania aplikacji mobilnych. Wśród negatywnych przejawów dostrzeżono przede wszystkim ograniczenie osobistej relacji między użytkownikami. Choć za zagrożenie można by także uznać niewłaściwe  korzystanie z aplikacji mobilnej. By przyniosła ona oczekiwane efekty należy określić jej funkcje i  użyteczność. Nie powinna stać się elementem akcji marketingowej, jednorazową inwestycją, a przemyślanym narzędziem powstałym w określonym celu. A te mogą być różne, takie jak ułatwienie komunikacji i wymiany kontaktów czy wprowadzenie elementów grywalizacji.

Bądź społecznie odpowiedzialny!

W trakcie kolejnego panelu zastanawiano się nad korzyściami płynącymi z zastosowania koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) . Wyjaśnienie samej idei w kilku zdaniach nie jest łatwe, jak sam przyznał prelegent Tomasz Smorgowicz. Opiera się ona głównie na uwzględnieniu interesów społecznych i ochrony środowiska oraz wzmocnieniu relacji ze współpracownikami. Przy wdrażaniu CSRu ważne jest uznanie, że to ludzie są największą wartością firmy oraz zwrócenie uwagi na zacieśnienie współpracy między organizacjami. Może w tym pomóc obalenie mitów dotyczących społecznej odpowiedzialności biznesu. Smorgowicz złamał cztery najpopularniejsze stereotypy, zgodnie z którymi CSR sprawdza się w przypadku dużych firm; funkcjonuje na zasadzie działalności charytatywnej, nie przynosi zatem wyników biznesowych; jest strategią PRową mającą na celu zatuszowanie słabych stron przedsiębiorstwa. W rzeczywistości ta idea opiera się na obustronnym działaniu, przynoszącym wzajemne korzyści. Amerykańskie badania pokazują bowiem, że wdrożenie koncepcji społecznej odpowiedzialności coraz częściej decyduje o wyborze przez klientów danego produktu, podjęciu pracy czy zainwestowaniu w daną firmę.

CSR społeczna odpowiedzialność biznesu
Tomasz Smorgowicz o tym, dlaczego warto być firmą społecznie odpowiedzialną?

Licz i analizuj!

O sukcesie biznesu świadczą przede wszystkim liczby – przekonywali uczestnicy trzeciego panelu Magdalena Kondas, Daniel Danielewicz, Karol Dziedzic, Krzysztof Celuch i Łukasz Wysocki. Dlatego ich zdaniem warto analizować bazy danych, które są rzetelnymi wyznacznikami osiągnięć w biznesie. Jednak wciąż niewiele firm dokonuje wnikliwego przeglądu danych . To czasochłonny proces – Danielowi Danielewiczowi dyrektorowi Golden Tulip Gdańsk Residence zajmuje on średnio trzy godziny dziennie. Może jednak przynieść wartościowe efekty. Tę pracę z pewnością ułatwia i uskutecznia połączenie narzędzia google analitics z systemem CRM do zarządzania kontaktami , o czym przekonywał Karol Dziedzic.

Na konieczność monitoringu internetowego zwrócił uwagę Hubert Wydrych, twórca firmy Monitori. Jedynie 1 promil z 2 milionów firm korzysta z tej możliwości. A przecież analiza obecności danego przedsiębiorstwa w internecie pomaga poznać opinie internautów na jego temat, pozyskać nowych klientów, poznać konkurencję i zadbać o pozytywny wizerunek w sieci. Działania w mediach społecznościowych dostarczają korzyści marketingowych, jeśli tylko odpowiednio się je prowadzi i kontroluje. To właśnie social media stają się obecnie głównym polem aktywności, gdyż tam internauci najczęściej dzielą się swoimi opiniami. Dają też duże możliwości pozyskania klientów i zbudowania marki swojej firmy. O tym, jak skutecznie wykorzystać w tym celu Facebooka opowiadał Daniel Kędzierski. Angażowanie nietypowymi postami, stosowanie funkcji „zadzwoń teraz” czy przycisku „jak dojechać” to tylko niektóre z dostępnych sposobów.

Nowe Trendy w Turystyce marketing nieoczywisty
Jak zdobyć klientów za pomocą social media?

Swoje działania w mediach społecznościowych warto dostosować do typów użytkowników, gdyż każdy z nich działa inaczej i ma odmienne oczekiwania. O tym opowiadał Łukasz Żelezny, specjalista od SEO i social media.

Zrób dobre pierwsze wrażenie!

Konieczności zbudowania odpowiedniego wizerunku, tym razem w bezpośrednich relacjach z klientem, dotyczył ostatni panel. Daniel Bordman, ekspert kreowania wizerunku w krótkim wystąpieniu zdradził kilka sposobów wywierania dobrego, pierwszego wrażenia. Przekonywał, jak ważne jest zachowanie odpowiedniej postawy czy dostosowanie tonu głosu do rozmówcy. Z kolei blogerka Jenny Lowthrop odsłoniła tajniki przyciągania i zatrzymywania klientów. Nad metodami pozytywnej prezentacji zastanawiali się także Karol Brzoskowski, marketingowiec Hotelu Haffner w Sopocie i Joanna Kuźmicka, właścicielka Hotel Zone.

W czasie każdego z wystąpień istniała możliwość zadawania prelegentom pytań za pośrednictwem Twittera i przy użyciu hasztaga #pytanientt. Po każdej z debat odbywały się prezentacje konkursowe zgłoszeń wyróżnionych w Tourism Trends Awards 2016. Za najbardziej udany debiut roku uznano QB Mobile – SmartTour. Główną nagrodę w kategorii media społecznościowe otrzymał  Quadrille conference & spa. Z kolei tytuł najlepszej nowej oferty turystycznej przyznano inicjatywie Locativo – Szlak Wody, Przemysłu i Rzemiosła TeH2O w Bydgoszczy. Natomiast najbardziej użyteczną stroną www okazała się Velcure.com StrefaMICE.pl. Funkcję przewodniczącego jury objął Jarosław Kuźniar.

Podczas konferencji rozstrzygnięty także został konkurs na selfie, które przez cały dzień można było dodawać w mediach społecznościowych, oznaczone hasztagiem #fotontt

Tourism Trends Awards 2016
Rozdanie nagród Tourism Trends Awards 2016

Na spotkaniu pojawił się także prezydent Lech Wałęsa, który w krótkim wystąpieniu zwrócił uwagę między innymi na konieczność właściwego opracowania tematu turystyki, zwłaszcza w sytuacji otwartych granic.

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się ze znajomymi!